Het is niet mogelijk om de accu van de Model 3 te preheaten. Toch is het in de winter wel mogelijk om de accu voor het wegrijden iets te verwarmen, waardoor je bereik toeneemt.
Het verbruik bij een koude batterij is veel hoger, vooral de eerste dertig tot vijftig kilometer. Vroeger konden Tesla-eigenaren de accu van hun auto’s voorverwarmen (zoals bij Model X en Model S), maar de Model 3 heeft niet zo’n optie. Er is gelukkig een manier om jouw accu voor te bereiden op een lange rit.
De beste optie is om zo laat mogelijk je accu op te laden. Je kunt een vertrektijd kiezen als je jouw Tesla gaat opladen. Stel, je rijdt rond 8 uur weg, kies dan deze eindtijd. Tijdens het opladen wordt de accu namelijk opgewarmd, waardoor de batterij veel minder koud is bij het wegrijden. Deze optie werkt overigens alleen als je een 3 fasen lader hebt.
Voorverwarmen van de cabine
Gelukkig is er nog een tweede optie om efficiënter te rijden in de winter. Staat jouw Tesla aan de lader? Open de app en schakel climate control in. Door de cabine voor te verwarmen verbruik je de eerste kilometers aanzienlijk minder energie. Natuurlijk bespaar je netto niet veel (je verbruikt nu meer energie voor het rijden), maar je rijdt wel comfortabel weg en je hebt meer range als je een lange rit voor de boeg hebt.
Wil je nog meer uit iedere watt persen? Probeer dan te slipstreamen achter vrachtwagens, rijd stabiel 100 op Autopilot en zet de verwarming niet te hoog (en zet stoelverwarming aan).
Wat is het werkelijke bereik in de winter?
Het verbruik neemt in de winter toe, waardoor het realistische bereik afneemt. In de zomer is het realistische bereik 290 tot 330 km (SR+), maar in de winter moet je blij zijn als je 250 kilometer haalt. Gelukkig kom je onderweg waarschijnlijk genoeg superchargers tegen om even bij te ‘tanken’.