Accudegradatie Tesla: accu slijt 15% na 322.000 kilometer

Hoe snel slijt de accu van een Tesla? In het nieuwste ‘Impact Report‘ van Tesla krijgen we eindelijk antwoord op deze vraag. De accuslijtage – of accudegradatie – blijkt hoger te zijn dan verwacht.

Op pagina 35 van het Tesla Impact Report meldt het Amerikaanse autobedrijf het volgende:

“Na 200.000 mijl verliezen de accu’s in de Model 3 en Model Y gemiddeld 15% van hun capaciteit, terwijl accu’s in de Model S en Model X gemiddeld 12% van hun capaciteit verliezen.”

200.000 mijl komt overeen met 322.000 kilometer. Gemiddeld rijdt een Nederlander 11.000 kilometer per jaar, maar bezitters van een elektrische auto leggen gemiddeld meer kilometers af. Het duurt waarschijnlijk minimaal tien jaar voor je boven de 300.000 kilometer zit.

Maar… degradatie speelt al eerder. Je ziet het in de grafiek hieronder. Al na 10.000 mijl (16.000 kilometer) is er al sprake van een paar procent slijtage. Je ziet dat er pieken naar boven en naar onderen zijn. Dit hangt o.a. af van laadgedrag. Vaak snelladen en opladen tot 100% kan leiden tot versnelde degradatie. Toch kan het ook een kwestie van ‘pech’ zijn.

Kan ik accudegradatie voorkomen?

Nee. Door de laadadviezen van Tesla te volgen (tot 80% laden voor dagelijks gebruik of juist 90-100% laden, dat kan per accu verschillen, maar wordt in je auto aangegeven) en door minder vaak te snelladen kun je degradatie vertragen, maar het is niet mogelijk om degradatie te voorkomen. Aangezien je het niet kunt voorkomen is ons advies: maak je er niet al te druk om en geniet vooral van rijden in een mooie & snelle elektrische auto. In de praktijk merk je pas wat van degradatie als je honderdduizenden kilometers op de teller hebt en tegen die tijd is het zinvol om na te denken over het vervangen van de accu.