Een gebruikte Model 3 kopen in 2024? Een slimme zet (en dit is waarom)

In 2024 komen er veel Tesla Model 3’s op de markt. Dit komt doordat veel zakelijke rijders – die vijf jaar lang profiteerden van 4% bijtelling – hun elektrische bolide inruilen.

Even terug naar eind 2019. Tesla leverde in enkele maanden tijd vele duizenden Model 3’s af in de haven van Amsterdam. Zakelijke rijders betaalden toen slechts 4% bijtelling over privégebruik, wat neerkwam op enkele tientjes (netto) per maand. Een groot verschil met de actuele situatie. Koop je een nieuwe Model 3, dan betaal je ruwweg 340 tot 520 euro netto per maand aan bijtelling. Het is daarom veel minder interessant om zakelijk elektrische te rijden. Daarnaast is de toekomst onzeker. Zo gaan elektrische rijders wegenbelasting betalen, maar hoeveel precies? Daarnaast komen er steeds meer nieuwe goedkope elektrische auto’s op de markt. Wat doet dat met de restwaarde?

Weinig zakelijke eigenaren van een Model 3 uit 2019 zullen niets doen. Niemand is een dief van zijn eigen portemonnee. De enige uitzondering vormen zakelijke rijders die hun auto niet privé rijden (en dus geen bijtelling betalen). We verwachten dat een deel van de “bijtellingsprofiteurs” hun auto privé overnemen. Zeker nu de restwaarde daalt, is het interessant om de Model 3 privé te kopen. Hoe dit werkt lees je hier.

Daarnaast zullen er veel Model 3’s worden ingeruild. Dit betekent dat de markt in 2024 overspoeld wordt met Model 3’s uit 2019. Deze Model 3’s zijn lastig te verkopen. Onlangs heeft de Model 3 namelijk een refresh gehad, waardoor het lastiger is om een ‘oude’ Model 3 te slijten. De eerste generatie Model 3 uit 2019 heeft daarnaast nog wat beperkingen (geen warmtepomp, geen zwarte raam- en deurlijsten, vaker panelgaps, geen elektrische kofferbak, minder goede demping) en bepaalde onderdelen zijn logischerwijs wat meer versleten (zoals de accu).

Een Model 3 voor 15.000 euro?

In november 2023 kun je al een mooie gebruikte Model 3 uit 2019 vinden voor een prijs van circa 25.000 euro. Toch zien we ook al Model 3’s aangeboden worden voor 23.000 en 24.000 euro. We verwachten dat in de loop van 2024 de gemiddelde prijs voor Model 3’s uit 2019 onder de 20.000 euro duikt. Het is niet ondenkbaar dat bij extreem veel aanbod de prijs eind 2024 onder de 15.000 euro duikt, al lijkt het dan realistischer dat veel oude Model 3’s geëxporteerd worden. Ook ontstaat er een groot prijsverschil tussen Model 3’s uit 2019 en latere jaren, omdat jongere modellen uit 2020 en 2021 nog iets langer een relatief lage bijtelling behouden. Mogelijk dat zakelijke rijders kiezen voor “een jaartje opschuiven”, omdat op die manier altijd wordt geprofiteerd van de maximale bijtellingsvoordelen.

Particulieren die graag een Model 3 willen kopen voor een gunstige prijs, kunnen dus het beste in de tweede helft van 2024 hun slag slaan. Zeker met 2.000 euro subsidie is een goedkope elektrische auto dan binnen handbereik.