In Harderwijk zijn op 15 maart zestien V4 superchargers geopend. Dit zijn de eerste V4 superchargers ter wereld. Je kunt hier vanaf nu jouw elektrische bolide opladen.
Er zijn wat verschillen te zien in vergelijking met V3 superchargers. Het laadstation lijkt op een uitvergrote PlayStation 5-console. De vormgeving is volledig op de schop genomen. Slim, want op deze manier is direct duidelijk of je laadt bij een V4-charger of bij een oudere charger. Wel zullen trouwe Tesla-fans het ‘holle’ design van de oude superchargers wellicht gaan missen.
Daarnaast hebben de nieuwe V4 superchargers langere kabels en bredere parkeervakken. Hierdoor is het makkelijker geworden om er te laden, vooral als je een ander merk auto rijdt met de laadpoort op een andere plek. De kans is groot dat het piekvermogen ook omhoog gaat, maar op dit moment schijnt het piekvermogen – net als bij V3 chargers – 250 kW te zijn. Er zijn echter al Ionity-laders met een piekvermogen van 350 kW. Toch maken maar weinig elektrische auto’s gebruik van dit piekvermogen, maar de kans is groot dat er de komende jaren modellen worden aangekondigd die wel tot 350 kW kunnen laden. Daarnaast wordt dit piekvermogen alleen gehaald als de condities perfect zijn: warme batterij, lage SoC (State of charge).
We zijn benieuwd hoe snel Tesla nieuwe V4-locaties gaat openen of oudere locaties gaat upgraden. Er komen in 2023 en 2024 nieuwe superchargerstations in Groningen, Roosendaal, Den Haag, Heerlen en Haarlem. De kans is zeer groot dat deze stations sowieso als V4-locatie worden ingericht (met bredere parkeervakken).
Wil je alvast een kijkje nemen? Bekijk onze Tesla supercharger kaart. Daar is de V4 Supercharger-locatie gisteren toegevoegd.