Een Tesla – maar ook andere elektrische auto – kan regeneratief remmen. In dat geval wordt energie gewonnen door te remmen. Maar hoe werkt dit?
Een elektrische auto gebruikt elektriciteit om vooruit te komen. Maar wist je dat dit ook andersom kan? Zo kan een elektrische auto energie terugwinnen als de bestuurder het gaspedaal loslaat (one pedal driving). De EV zet kinetische energie (oftewel bewegingsenergie) om in elektriciteit. De weerstand in de elektromotor neemt toe, met als gevolg dat de auto afremt. In de accu worden de gewonnen elektronen opgeslagen.
Hoe efficient is regeneratief remmen?
Dit is afhankelijk van het automerk, type en de omstandigheden. De efficiëntie kan variëren van 16% tot 70% (onderzoek Boretti, 2013). Oftewel: 16% tot 70% van de vrijgekomen energie wordt opgeslagen. Dit is een iets ouder onderzoek. In 2007 zat de Tesla Roadster op een efficiëntie van 64%. Bij de nieuwste modellen Tesla’s (Model 3, Model Y, Model X, Model S) kun je uitgaan van 70% tot 80% efficiëntie.
Werkt regeneratief remmen altijd?
Nee. Is de accu 90 tot 100% opgeladen? Dan werkt regeneratief remmen niet. Pas onder de 90% wordt regeneratief remmen geactiveerd. Daarom heeft het ook niet zoveel zin om jouw Tesla tot 100% op te laden.
Vergroot regeneratief remmen het bereik?
Ja, namelijk met ongeveer 10%. Door slim te rijden (bijvoorbeeld one pedal driving in combinatie met chill mode) kun je het bereik maximaliseren.
Slijten mijn remmen minder snel door regeneratief remmen?
Ja. Auto’s met een verbrandingsmotor kunnen vaak niet regeneratief remmen. Om af te remmen worden de remschijven gebruikt. Hierdoor wordt kinetische energie omgezet in warmte. De remmen slijten sneller. Dit is één van de redenen waarom onderhoud van een elektrische auto tot 50% minder kost.