Een elektrische auto is eenmalige een flinke uitgave (of je betaalt een pittig leasebedrag), maar er zijn ook veel voordelen. Het kan zijn dat je per maand veel minder betaalt voor een Tesla dan voor een luxe benzine- of dieselauto.
Afschrijving
Een belangrijke factor om mee te nemen is de afschrijving. Je auto wordt steeds minder waard. Wat dat betreft is het beter om te investeren in whiskey, cryptocurrency of kunst. Veel mensen zien afschrijving niet als een kostenpost, maar dat is het wel. Stel, je koopt nu een gloednieuwe Model 3 voor 50.000 euro en je verkoopt deze over vijf jaar voor 22.500 euro, dan heb je 27.500 euro afgeschreven. Dat geld is verdampt. Dit komt neer op 458 euro per maand. In het geval van een Model S gaat het richting de 700 – 750 euro per maand.
Het nadeel is dat je niet de precieze afschrijving kunt berekenen. We hebben verwachte afschrijvingen op een rij gezet voor Model 3 en Model S, maar de markt is gevoelig voor externe invloeden. Stel, er komen veel leasemodellen op de markt, dan kan de prijs lager uitvallen. Als de overheid besluit om motorrijtuigenbelasting in te voeren voor elektrische auto’s, kan dit ook invloed hebben op de verkoopprijs van occasions. Kortom, het daadwerkelijke afschrijvingsbedrag is nooit vooraf in beton gegoten.
Geen wegenbelasting
Je betaalt geen wegenbelasting (of motorrijtuigenbelasting) tot en met 2024. Wat er vanaf 2025 gaat gebeuren is momenteel nog onbekend.
Verzekering
Als je een autoverzekering afsluit voor je nieuwe Tesla, dan merk je dat de autoverzekering omhoog schiet. Je betaalt – in vergelijking met andere auto’s in dezelfde prijsklasse – twee tientjes extra premie per maand. Houd rekening met een premie van 50 tot 150 euro per maand, afhankelijk van het model, de schadevrije jaren en km’s per jaar. Er zijn veel redenen waarom een Tesla autoverzekering duurder is.
Stroom
Nu komen we weer bij een voordeeltje. Stroom is goedkoper dan benzine. Een volle tank kost 12 tot 24 euro (afhankelijk van het model). Alleen kijkend naar brandstof is een elektrische auto gemiddeld twee keer zo goedkoop als een benzineauto. Wel is het dan handig om een thuislader te hebben of op te laden bij superchargers. Laad je bij een openbaar laadpunt of bij een snellaadstation op, dan ben je mogelijk veel meer kwijt.
Onderhoud
Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig dan een benzine- of dieselauto. Er is geen jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig.
Banden
Houd rekening met iedere 125.000 kilometer een nieuwe set winterbanden en zomerbanden (of bij 62.500 km een nieuwe set all-season banden). Bekijk hier de beste banden voor de Model 3.
Conclusie
Een instapmodel Tesla, zoals de Model 3, kost al snel 550 tot 600 euro per maand. Het grootste deel is afschrijving. Als je de afschrijving niet meerekent, dan zijn de grootste kosten: verzekering en stroom.