Nieuw Yoke-stuur heeft een fysieke claxon en bladdert minder snel af

Tesla heeft het befaamde (en beruchte) Yoke-stuur geüpdatet. Nieuwe Tesla’s met het Yoke-stuur – namelijk de Model X en Model S – krijgen de verbeterde versie met een fysieke claxon, meer stiksels en een betere bouwkwaliteit.

In het verleden klaagden Yoke-rijders over de capacitieve claxon. De knop was rechtsboven op het Yoke-stuur geplaatst. In het geval van nood wil je als bestuurder snel de claxon gebruiken en dat was nog een hele uitdaging. Nu bevindt de claxon zich midden op het stuur en kun je als Model S of Model X-bezitter weer lekker rammen als je wordt afgesneden.

Verder bevat het nieuwe stuur meer stiksels en dat is handig, want het materiaal aan de zijkant van het oude stuur bladderde snel af. Dit probleem lijkt nu opgelost, waardoor het Yoke-stuur wat meer hufterproof is.

Op Twitter laat Jimmy O. weten dat de nieuwe knoppen beter vibreren als ze worden ingedrukt. Zo weet je zeker dat een knop is ingedrukt. Ook is er een nieuwe camera-knop op het stuur geplaatst op de plek van de oude claxon-knop.

Hieronder foto’s van het gloednieuwe stuur. Al met al een mooie upgrade ten opzichte van de oude Yoke, maar of de Yoke nu beter is dan het traditionele stuur? Daar zijn de meningen over verdeeld. Oordeel zelf!