Dit zijn de nieuwe Model S (2021) en Model X (2021)

Tesla heeft de Model S en Model X een facelift gegeven. Zo zijn de velgen opgefrist, zijn alle chromen delen zwart en is het interieur vernieuwd. Meest opvallende verandering: het gloednieuwe stuur.

De Model S verscheen in 2012 en is sindsdien nauwelijks veranderd. Dit is ook te merken aan de verkopen, want in 2020 zijn er slechts 292 verkocht in Nederland. Dit kwam natuurlijk ook door de hogere bijtelling van 8%. De Model X is iets nieuwer en verscheen in 2015 op de markt. Deze SUV is minder populair dan de Model 3 en Model S. In 2020 zijn er slechts 299 Model X’s verkocht in Nederland. Maar hier komt wellicht verandering in. Tesla komt namelijk met de grootste upgrade van de Model S en Model X sinds de introductie in 2012 en 2015.

Het nieuwe interieur ziet er weer helemaal fris uit. Net als de Model 3 hebben de Model S en Model X nu een horizontaal scherm. Dit oogt veel moderner. Dit 17 inch scherm is groter dan het 15 inch scherm van de Model 3 en heeft een resolutie van 2200 bij 1300 pixels. Daarnaast is het eigen digitale dashboard gebleven. Dit is een voordeel ten opzichte van de Model 3, die geen HUD-display heeft.

Het gloednieuwe interieur
Het nieuwe head-up-display is duidelijk te zien boven de stuurknuppel

Het stuur is heel bijzonder. Het doet denken aan een stuurknuppel uit een vliegtuig of ruimteschip. Het nieuwe stuur heeft enkele voordelen en nadelen. Zo is het ontwerp wat platter dan een rond stuur, waardoor het HUD-display makkelijker te zien is. Daarnaast vinden wij de looks mooi (maar dat is natuurlijk subjectief). Een groot nadeel is dat inparkeren wat lastiger is. Je kunt niet makkelijk het stuur overpakken aan de bovenkant, maar dat is misschien ook een kwestie van wennen.

Een close-up van het nieuwe stuur
Een kijkje door het panoramadak

De buitenkant is grotendeels onveranderd. Je kunt nog steeds een van de vijf standaard kleuren kiezen (wit, zwart, De chromen delen zijn nu zwart geworden. Verder zijn er nieuwe velgen. De Model S heeft twee nieuwe velgen: Tempest (19 inch, inbegrepen) en Arachnid (12 inch, 4.800 euro extra). De Model Y heeft ook nieuwe velgen: Cyberstream (20 inch, inbegrepen) en Turbine (22 inch, 5.900 euro).

De gloednieuwe Model S (linksboven Tempest-velgen, rechtsonder Arachnid-velgen).
De nieuwe Model X 2021 (linksboven Cyberstream-velgen, rechtsonder Turbine-velgen).

Er zijn nog meer vernieuwingen. Zo krijgen passagiers op de achterbank ook een eigen scherm van acht inch. Deze is te vinden op het einde van de middenconsole. Zo kunnen je kinderen of medepassagiers gamen met draadloze controllers, stoelverwarming aanzetten of een filmpje kijken. Een andere grote vernieuwing is een nieuwe interieurkleur: walnoot. Wil je een keer iets anders proberen dan wit of zwart? Dan is walnoot een optie.

Het tweede scherm
Draadloos opladen

De nieuwe Model S is verkrijgbaar vanaf 89.990 euro voor de Long Range-versie. De Plaid-versie is 30.000 euro duurder. Er is zelfs een Plaid+-versie. Hier betaal je 139.990 euro voor. Je accelereert dan wel in minder dan 2,1 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Daarnaast is het geschatte bereik 840+ kilometer. In vergelijking: de Long Range-uitvoering heeft een geschat bereik van 663 kilometer en accelereert in 3,2 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De nieuwe Model S is leverbaar vanaf september 2021. Kopen? Gebruik deze link voor 1.500 gratis Supercharger-km’s.

De nieuwe Model X is verkrijgbaar vanaf 99.990 euro voor de Long Range-versie. Voor de Plaid-versie betaal je 20.000 euro extra. Natuurlijk betaal je nog meer voor Turbine-velgen (+5.900 euro), een andere kleur (interieur / exterieur) en 6 of 7-zits configuratie. De Long Range-uitvoering is leverbaar vanaf september 2021. Het geschatte bereik is 580 kilometer. In 3,9 seconden accelereer je van 0 tot 100 km per uur. Dat doet de Plaid-uitvoering iets beter, namelijk in 2,9 seconden. Kopen of leasen? Gebruik deze link voor 1.500 gratis Supercharger-km’s.