In een Tesla ontbreekt natuurlijk een koppeling, maar wist je dat je ook kunt rijden zonder het rempedaal te gebruiken? Dit heet one pedal driving.
Een elektrische auto gebruikt elektriciteit om te versnellen. Maar dit kan ook andersom! Een EV kan energie terugwinnen wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. De auto kan kinetische energie omzetten in elektriciteit. Hierdoor neemt de weerstand in de elektromotor toe, waardoor de auto afremt. De elektronen die hierbij worden gewonnen, worden opgeslagen in de accu. Dit proces wordt ook wel regeneratief remmen genoemd. Het is een slim systeem. De meeste auto’s met een verbrandingsmotor missen een soortgelijk systeem, waardoor kinetische energie bij het remmen wordt omgezet in warmte. Dit verklaart waarom de remmen van een ICE (internal combustion engine) sneller slijten.
Went one pedal driving snel?
One pedal driving is wennen, net zoals overstappen van een schakelauto naar een automaat of rijden op Autopilot. Als je het gaspedaal loslaat, remt de auto veel harder. Kortom, je moet je gaspedaal opnieuw leren te gebruiken. Toch willen de meeste automobilisten na hun eerste paar ritjes nooit meer iets anders. One pedal driving is namelijk makkelijker rijden dan two of three pedal driving.
Heb je nog maar één pedaal bij one pedal driving?
Nee. Bij one pedal driving heb je nog wel een rempedaal naast je gaspedaal. Stel, je moet plotseling remmen, dan kan dat dus gewoon. Al merk je dat je – in de praktijk op Nederlandse snelwegen – het rempedaal niet vaker dan een paar keer per uur gebruikt.
Wat zijn de nadelen van one pedal driving?
Het grootste nadeel van one pedal driving is dat je het gaspedaal en rempedaal moeilijk uit elkaar houdt. Op het forum van Tesla Motors Club staat een voorbeeld van een Tesla-eigenaar die wilde remmen voor een konijn, maar per ongeluk het gaspedaal induwde. “Enige verklaring die ik op dit moment kan verzinnen is dat ik – omdat ik aan het remmen was met het gaspedaal – daar een remassociatie mee had en daarom instinctief datzelfde pedaal hard intrapte om meer te remmen,” reageert Misano. Een ander forumlid beweert dat iemand op deze manier een auto total-loss heeft gereden. Kortom, one pedal driving rijdt heerlijk, maar wel uitkijken dat je niet het verkeerde pedaal induwt bij noodsituaties.