Tesla idle fees: hoe hoog is de ‘boete’ bij superchargers?

Laat je jouw auto te lang staan bij een supercharger en is het station voor ten minste 50% bezet? Dan betaal je een boete, ook wel ‘idle fee’ genoemd. Zo probeert Tesla te zorgen voor een goede doorstroming bij superchargerstations en worden lange rijen voorkomen.

Laad je jouw auto op bij een supercharger, dan krijg je een melding op je telefoon als het opladen bijna is voltooid. Is de accu exact 100% vol? Dan laadt de auto niet meer op en brengt Tesla een boete in rekening. Die boete kan hard oplopen.

In grote delen van Europa, waaronder Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Italië, betaal je 0,50 euro per minuut als jouw auto een superchargerplek blokkeert zonder te laden. Deze boete verdubbelt op het moment dat een superchargerstation 100% bezet is. Dit betekent dat de boete minimaal 30 euro per uur is, maar kan oplopen tot 60 euro per uur. Een duur grapje.

Krijg ik altijd een boete?

Nee, alleen als een superchargerstation meer dan 50% bezet is. Heeft een station veertig plaatsen en zijn er 15 bezet? Dan krijg je geen boete.

Hoe voorkom ik een boete?

Heel simpel: verplaats je auto voordat de accu 100% vol is. Het kan zijn dat je in een restaurant aan het eten bent, maar parkeer je auto dan op een normale parkeerplaats.

Ik kan toch gewoon de stekker eruit halen?

Ja, maar dat is niet sympathiek. Andere Tesla-rijders willen ook graag laden. En als je de stekker eruit haalt, kun je toch ook gewoon je auto een paar meter verplaatsen naar een normale parkeerplaats? Als je de stekker uit je auto haalt, loop je het risico dat iemand anders de stekker in je auto steekt. Dat gebeurt regelmatig bij superchargerplakkers.

Mijn auto kan gratis levenslang superchargen. Krijg ik ook een boete?

Ja, de Idle fees worden voor elke Tesla (Model S, Model Y, Model 3, Cybertruck en Model X) in rekening gebracht.

Hoe hoog zijn de idle fees in andere landen?

In Europa betaal je 0,50 euro of 1 euro per minuut. De tarieven in andere landen kun je hier bekijken.