Tesla’s nieuwe 4680-accucel: een revolutie

Tesla gaat in de toekomst grotere accucellen gebruiken. Deze 4680-accucellen zorgen ervoor dat elektrisch rijden betaalbaar gaat worden.

De 4680-accucel is aangekondigd op Battery Day in september 2020. Op dit moment groeit Tesla hard en dat betekent dat er in de toekomst een tekort aan accu’s wordt verwacht bij bedrijven als Panasonic, LG en CATL. Om dit probleem voor te zijn, heeft Tesla een eigen accucel ontwikkeld met een zogenoemd ‘tabless design’. Dit betekent dat de hele boven- en onderkant van het rolletje geleidend is. Elektronen hoeven nooit een lange weg af te leggen, productie is minder foutgevoelig en de cel is qua diameter in theorie onbeperkt schaalbaar.

Acht centimeter hoog

De naam 4680 staat voor het formaat. De nieuwe accucel heeft een lengte van 80 millimeter en een diameter van 46 millimeter. Daarmee zijn ze groter dan de huidige 2170-cellen (70 millimeter lang en een diameter van 21 millimeter) en de 18650-cellen (lengte 65 millimeter, diameter 18 millimeter). De 18650-cellen worden gebruikt in de Model S en de 2170-cellen worden gebruikt in de Model 3 en Model Y.

Zestien procent meer bereik

De nieuwe 4680-cellen hebben een 5,5 keer groter volume dan de 2170-cellen, maar bieden daarnaast vijf keer meer energie. Het vermogen is zes keer hoger, waardoor het bereik met zestien procent toeneemt.

De kracht van silicium

Een ander groot voordeel is dat Tesla meer silicium gaat gebruiken in de nieuwe accucel. “Het nadeel van silicium is dat het mineraal vier keer zo groot wordt als het is geladen met lithium”, vertelt Drew Baglino van Tesla. “Toch is silicium – na zuurstof – het meest voorkomende element in de aardse korst. Het is daarom goedkoop en makkelijk te verkrijgen. Wist je dat zand gewoon siliciumdioxide is?” Tesla heeft een manier gevonden om het oppervlak van ruwe silicium te stabiliseren met een elastisch ion-geleidende polymeren coating, waardoor silicium nu schaalbaar gebruikt kan worden in accucellen.

Laadtijd

Een grotere accucel laadt doorgaans langzamer dan een kleinere cel. Toch is dat probleem ook opgelost. De nieuwe tabloze cellen laden bijna net zo snel als kleinere cellen, waardoor dit nadeel van tafel is geveegd.

Duurzaam en goedkoop

De nieuwe accucel is volledig te hergebruiken. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook hoeven er geen nieuwe grondstoffen gedolven te worden. Door alle kleine en grote verbeteringen en optimalisaties verwacht Tesla dat de kosten per kWh binnen drie tot vijf jaar met 56% gedaald zijn. Kortom, accu’s worden straks veel goedkoper en daarmee worden elektrische auto’s betaalbaarder. Daarmee komt de ‘25.000 dollar Tesla’ – waar veel Tesla-fans op wachten – dichterbij.

Wanneer op de markt?

In 2020 beloofde Elon Musk dat de nieuwe 4680-accucel binnen drie jaar het daglicht ziet. Toch kennen we Musk als een optimistische visionair, die weleens beloften doet die niet altijd worden waargemaakt. Misschien zien we de eerste 4680-accucellen pas na 2025 in gloednieuwe Tesla’s? We wachten rustig af…

Lees onze Tesla-specials

Beste Tesla accessoires
Beste zomerbanden & winterbanden Tesla 2021
Tesla referral code: 1500 km gratis
Tesla wassen tips