V4 is de vierde generatie supercharger. Tesla gaat de komende periode veel nieuwe V4 locaties openen en/of upgraden. Wat zijn de grootste verschillen?
Het eerste V4 superchargerstation ter wereld opent in maart in Harderwijk (off all places!). Wil je de verschillen dus in het echt zien? Bezoek dan dit Gelderse stadje.
#1 Gloednieuw uiterlijk
De nieuwe snelladers zien er anders uit dan de V3 supercharger laadstations. Tesla neemt afscheid van het holle ontwerp met de accententen. Het ontwerp van de nieuwe V4 supercharger is het beste te omschrijven als een soort uitvergrote PlayStation 5-console.
#2 Hoger piekvermogen
Het piekvermogen van V3 superchargers is 250 KW. V4 superchargers krijgen (op termijn) een hoger piekvermogen, maar het is nog niet duidelijk hoe hoog. We verwachten dat Tesla de stap maakt van 250 KW naar 350 KW, aangezien Ionity ook al 350 KW-snelladers heeft. Een hoger piekvermogen betekent dat je jouw auto sneller kunt opladen. Wel moeten de omstandigheden perfect zijn, zoals een lage State of Charge en een warme accu, anders wordt dit piekvermogen niet bereikt. Het doel van Tesla is om ooit 1000KW te bereiken, zodat ook de Tesla Semi snel opgeladen kan worden.
#3 Langere laadkabel
De laadkabel van een V4-lader is langer dan die van een V3-lader. Op basis van de eerste schetsen schatten we 1,5 tot twee keer zo lang. Stel, je rijdt een niet-Tesla met de laadpoort op een andere plek dan linksachter, dan wordt het makkelijker om op te laden. Je hebt namelijk meer speling. Tesla hoopt dat dit leidt tot minder overlast bij laadstations. Momenteel moeten eigenaren van niet-Tesla’s soms meerdere parkeervakken gebruiken om te laden, tot ergernis van Tesla-rijders.
#4 Breder parkeervak
Het parkeervak wordt iets breder. Handig als je een brede auto hebt. In- en uitparkeren zal hierdoor iets soepeler gaan, al vinden we de huidige parkeervakken bij superchargers vaak al breed zat. Het is nog niet bekend of de parkeervakken van oude V3-locaties ook verbreed gaan worden als dit V4-locaties worden of dat alleen de stalls worden aangepast. We gaan het zien!
#5 Zelfvoorzienende laadstations
De kans is groot sommige nieuwe laadstations grotendeels zelfvoorzienend worden. Zo komt er een V4 supercharger in Yuma Country met een gigantisch dak met zonnepanelen en een Megapack. De Megapack is een soort Powerwall, maar dan een flink stuk groter. Iedere Tesla Megapack slaat 3,9 MWh energie op. Genoeg stroom om circa 75 elektrische auto’s op te laden van 10% naar 80%.