Met een instapprijs van 36.795 euro lijkt de Volvo EX30 goed op weg om een verkoophit te worden. Kan deze auto de Model Y verslaan? Wat zijn de grootste verschillen?
Ten eerste zien de Tesla Model Y en de Volvo EX30 er heel anders uit. De EX30 is een herkenbare Volvo, maar dan wel minimalistisch en futuristisch. Smaak is natuurlijk heel persoonlijk. Autoliefhebbers houden vaak van nieuwe modellen. Als je kiest voor een EX30, dan zul je zeker de eerste maanden opvallen. Houd er rekening mee dat over twee a drie jaar veel meer mensen in een EX30 rijden en je auto dan minder uniek is. En wil je uniek blijven, dan is het een idee om je auto te wrappen.
Een groot voordeel van de EX30 is de prijs. Je rijdt al in een EX30 vanaf 36.795 euro en dat is nog zonder de SERP-subsidie. Met deze subsidie betaal je een kleine 34.000 euro voor Volvo’s nieuwste EV. Dat klinkt als een mooie deal.

Een nadeel is dat er nog weinig bekend is over de auto. Als je een voorbestelling doet, dan neem je een risico. Volvo kennende is de kans groot dat de auto heerlijk rijdt, maar er is nog geen 100% zekerheid. Misschien is het daarom slim om de eerste reviews af te wachten voor je een aanbetaling doet. Houd websites als Autoweek en ANWB in de gaten.
Wil je een betrouwbaar laadnetwerk of dealernetwerk? Volvo heeft een groot netwerk aan dealers in het land. Je kunt je auto in de buurt ophalen bij een garage. Als er iets kapot gaat, kun je gemakkelijk terug. Tesla heeft Service Centers, maar daar zijn er wel wat minder van. Het voordeel van Tesla is het eigen laadnetwerk. In Nederland zijn er tientallen superchargerlocaties. Je betaalt relatief weinig om je auto op te laden.
Kleine SUV vs SUV
Het is niet helemaal eerlijk om een EX30 qua prijsstelling met een Model Y te vergelijken. De Model Y is een SUV, terwijl de EX30 een compacte SUV is. De EX30 heeft namelijk twee keer minder ruimte voor passagiers en bagage dan de Model Y. Zo is de bagageruimte onder de hoedenplank 318 liter in de EX30 en 854 liter in de Model Y. Een enorm verschil. Ga je regelmatig op vakantie, dan lijkt de Model Y de betere keus.

Standaard uitvoering van EX30 mist veel opties
Waar je rekening mee moet houden is dat de EX30 in de basis veel functionaliteiten mist die standaard aanwezig zijn in de Model Y. Denk bijvoorbeeld aan draadloos je telefoon opladen, USB-oplaadpoorten, airco met meerdere zones, elektrisch bediende achterklep, panoramadak, elektrisch bedienbare stoelen en 360 graden-weergave. Kies je voor de Ultra-uitvoering van de EX30 – met alle bovengenoemde extra’s – dan stijgt de prijs naar 50.000 euro. Je krijgt dan ook Park Assist en Lane Change Assist. D
Bereik van EX30 valt tegen
Het bereik van de standaarduitvoering van de EX30 is 344 kilometer. Dat is niet veel. In de praktijk betekent dit dat je in de winter niet verder komt dan 200 a 250 km. De standaard uitvoering van de Model Y met achterwielaandrijving heeft een groter bereik van 455 kilometer (werkelijk bereik in de winter: 300-350 km). Wil je dus appels met appels vergelijken, dan zou je de Model Y moeten vergelijken met de Extended Range-uitvoering van de EX30 en daar betaal je iets meer voor. Voor veel autorijders is een bereik van 344 kilometer overigens meer dan voldoende. Behalve als je vaak op autovakantie gaat natuurlijk.

Een kleine SUV heeft ook voordelen…
De Model Y is een forse auto. We merken dat vooral tijdens parkeren in parkeergarages en stadscentra. De EX30 is veel compacter en lijkt daarmee de perfecte stadsauto te zijn. De EX30 is 1,84 meter breed, 1,55 meter hoog en 4,23 meter lang. De Model Y is 1,92 meter breed, 1,62 meter hoog en 4,75 meter lang. Die halve meter korter ga je vast en zeker merken bij inparkeren.
Waar ga jij voor?
De EX30 of de Model Y: weeg de voordelen en nadelen af. Welke auto heeft jouw voorkeur? Reageer onder dit artikel in de comments. We zijn benieuwd naar jouw keuze!