Wat ga je vanaf 2025 / 2026 aan wegenbelasting betalen voor een Tesla?

Op dit moment betaal je geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Alle Tesla’s zijn volledig elektrisch. Dit geldt tot eind 2025. Daarna gaan elektrische auto’s wel wegenbelasting betalen.

Vanaf 1 januari 2026 worden de belastingvoordelen voor elektrische auto’s afgebouwd. In 2026 betalen elektrische auto’s 60% wegenbelasting. In 2029 stijgt dat percentage naar 65%. Vanaf 2031 betalen bezitters van elektrische auto’s het volledige tarief. Het gewicht van de auto bepaalt in welke gewichtsklasse je valt en afhankelijk daarvan betaal je een tarief. Dit is niet eerlijk, want elektrische auto’s zijn gemiddeld 400 tot 500 kilo zwaarder dan benzineauto’s, terwijl elektrische auto’s gedurende de hele levenscyclus 60% minder CO2 uitstoten. Dat is inclusief de productie van zowel de auto als de accu.

Stel, de tarieven blijven gelijk, dan betaal je vanaf 2031 1.200 euro wegenbelasting per jaar voor een Model 3. Heb je een Model X? Dan ga je circa 2.000 euro per jaar betalen. Als we dan rekening houden met het feit dat stroom goedkoper is dan benzine, dan nog moet een EV-rijder minstens 20.000 tot 25.000 kilometer per jaar rijden om goedkoper uit te zijn dan een bezitter van een benzineauto. Een gemiddelde Nederlander rijdt 11.000 kilometer per jaar en dat betekent dat elektrisch rijden voor de meeste Nederlanders financieel onaantrekkelijk is. Als we kijken naar Duitsland: daar betalen Tesla-rijders vanaf 2031 ongeveer 5-6 euro per 200 kilo totaalgewicht. In het geval van alle Tesla’s komt dit neer op 60 tot 100 euro per jaar.

We hopen natuurlijk allemaal dat er speciale tarieven komen voor elektrische auto’s. Het lot ligt in handen van de politiek. Nu partijen als PVV, BBB en NSC veel zetels hebben, zou het zomaar kunnen dat de tarieven voor EV’s niet omlaag gaan en dat de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark afremt of zelfs stagneert. Aan de andere kant zijn er vanuit Europa verplichtingen om elektrisch rijden te bevorderen. In 2050 moet de uitstoot van fijnstof en CO2 tot 90% zijn afgenomen. Er zijn ook tussentijdse doelstellingen die behaald moeten worden. De kans is groot dat Den Haag straks niet om Europa heen kan en verplicht is om andere tarieven te hanteren.