De batterij van jouw Tesla verliest in de loop der jaren capaciteit. Maar wat is de accu degradatie van de Model 3? Of Model S? Dankzij een interactieve tool kom je er zelf achter!
De Model 3 is pas een paar jaar oud. Het is dus lastig om te zeggen in hoeverre de capaciteit op lange termijn afneemt. Gemiddeld hebben batterijen van elektrische auto’s na zeven jaar nog ongeveer 86% capaciteit. Dit is echter een gemiddelde op basis van de metingen van 6.300 EV-rijders. Het is een feit dat de nieuwe generatie accu’s minder last hebben van degradatie, omdat ze steeds beter worden gebouwd.

Een Tesla Model 3 uit 2018 heeft na 1,5 jaar nog 97,5% van de oorspronkelijke capaciteit beschikbaar. Het gemiddelde van alle EV’s is 97%.
Een Tesla Model X uit 2016 heeft na 3 jaar nog 92,2% van de oorspronkelijke capaciteit beschikbaar. Het gemiddelde van alle EV’s is 93,9%.
Een Tesla Model S uit 2015 heeft na 3,5 jaar nog 93% van de oorspronkelijke capaciteit beschikbaar. Het gemiddelde van alle EV’s is 92,9%.
Zelf de degradatie van jouw favoriete Tesla bekijken? Open de EV Battery Degradation Comparison Tool.
Wat kan ik doen om mijn batterij ‘gezond’ te houden?
Wil je zoveel mogelijk capaciteit beschikbaar hebben? Laad niet op tot 100%, maar houd het stroompeil tussen de 20 en 80 procent. Tot 90% opladen kan natuurlijk ook, maar dan heb je – op lange termijn – gemiddelde degradatie. Verder is het verstandig om niet te snel op te laden. Liever 1 fase laden dan 3 fase of snelladers.
Ook belangrijk: accelereer niet te hard als de State of Charge (SoC) laag is. Belast je een accu (door ontlading), dan zal op dat moment de spanning iets zakken. Daarna komt deze spanning weer terug. Des te zwaarder je een accu belast, hoe dieper deze dip gaat. Snel accelereren zorgt voor een flinke dip. Doe je dit bij een SoC van 90%, dan zakt de spanning, maar dan blijft dit boven de spanningsgrens. Bij een SoC van 20% komt de spanning onder die grens. Gelukkig bewaakt het BMS (Battery Management System) dit en zal dit systeem op dat moment ingrijpen. De accu heeft dan wel iets meer slijtage dan normaal gehad.
Toch hoef je niet in de stress te schieten. Batterijen van Tesla presteren prima. Zelfs na meerdere jaren rijden, heb je vaak nog meer dan 90% tot je beschikking. De eerste paar procenten verlies je al snel in de eerste jaren, maar daarna vlakt de degradatie af.