Wat is de afschrijving van een Tesla Model 3?

Elon Musk beweert dat de Tesla de eerste auto is zonder afschrijvingen. Dat is natuurlijk een sterk verhaal. Wat is in de toekomst de inruilwaarde van jouw Tesla?

Het is lastig om de afschrijving van een Tesla te bepalen. Ten eerste is Tesla een nieuw automerk. Ten tweede staan elektrische auto’s nog in de kinderschoenen. Toch verwachten kenners dat de afschrijving op elektrische auto’s vanaf 2025 lager is dan die op vergelijkbare benzineauto’s.

We zien nu al dat de dieselauto’s het zwaar hebben. In 2010 had een dieselauto na vier jaar nog vijftig procent restwaarde. Inmiddels is dit nog maar dertig procent. De benzineauto heeft een restwaarde van ongeveer 35 tot 42,5 procent. En tweedehands Tesla’s? Die verkopen als warme broodjes.  Tweedehands Tesla’s staan niet lang te koop. In de Verenigde Staten wordt een tweedehands Model S na gemiddeld 29,3 dagen verkocht, dat is veel sneller dan andere auto’s.

Kwestie van vraag en aanbod

Dit kan natuurlijk veranderen. Eind 2019 zijn er veel Tesla Model 3-auto’s verkocht vanwege de lage bijtelling. Die komen na vijf jaar allemaal op de markt. Het aanbod kan dan de vraag overstijgen. Wie slim is, verkoopt zijn auto net voor of na zo’n piek. Hoewel er in Nederland veel Model 3’s rondrijden, geldt dat niet voor Europa. De kans is groot dat jouw occasion straks wordt geëxporteerd.

Wat zegt de kilometerstand?

De restwaarde van een elektrische auto zal ook afhangen van de kilometerstand. Een tweedehands EV met 50.000 kilometer op de teller is interessanter dan een exemplaar dat al 200.000 kilometer heeft afgelegd.

Technologische ontwikkelingen

Een andere factor is de technologie. Neemt het bereik van elektrische auto’s de komende jaren enorm toe? Hoe ontwikkelen accu’s zich? Kortom, zijn mensen bereid om over vijf jaar nog geld neer te leggen voor een ‘ouderwetse’ Tesla of is jouw occassion dan nog steeds relevant? Volgens Automotive-redacteur Bart Kuijpers is de accu (en het bereik) bepalend voor de restwaarde.

Full Self Driving of niet?

Nog een factor: heb je een auto met Full Self Driving? Tesla beweert dat deze functie ooit 100.000 euro gaat kosten. Als je FSD hebt aangeschaft voor 7.500 euro, dan is het mogelijk dat jouw Tesla straks veel meer waard is als de prijzen van FSD stijgen.

Dus… wat is jouw Tesla straks waard?

Onze verwachting? Een Tesla is relatief waardevast. Het merk is geliefd. Over vijf jaar willen ongetwijfeld meer mensen een elektrische auto rijden dan nu. Een tweedehands Tesla is op dat moment prijstechnisch interessant. We verwachten dat de restwaarde van een vier jaar oude Model 3 (of met 120.000 kilometer op de teller) tussen de 47,5 en 50 procent is. De experts van het Restwaardejournaal komen uit op 47,7 procent. Iets lager dan de e-Niro (48,8%), maar hoger dan andere EV’s.

Dat betekent dat een Tesla Model 3 SR+ na vier jaar of na 120.000 kilometer ongeveer 25.000 euro waard is. Voor een Tesla Model 3 LR krijg je na vier jaar ongeveer 30.000 euro. Dit zijn natuurlijk aannames. De afschrijving zou iets lager of hoger kunnen zijn.

Voorspelde restwaarde Tesla Model 3 SR+

We gaan in onderstaande tabel uit van de standaard SR+ (dus witte lak, zwarte stoelen, zonder extra’s).

Jaar 050.000 euro
Jaar 1 (30.000 km)40.000 euro
Jaar 2 (60.000 km)34.000 euro
Jaar 3 (90.000 km)29.000 euro
Jaar 4 (120.000 km)25.000 euro
Jaar 5 (150.000 km)22.500 euro

Voorspelde restwaarde Tesla Model 3 Long Range

We gaan in onderstaande tabel uit van de standaard LR (dus witte lak, zwarte stoelen, zonder extra’s).

Jaar 060.000 euro
Jaar 1 (30.000 km)50.000 euro
Jaar 2 (60.000 km)42.500 euro
Jaar 3 (90.000 km)35.000 euro
Jaar 4 (120.000 km)30.000 euro
Jaar 5 (150.000 km)26.500 euro

Benieuwd naar de restwaarde en afschrijving van een Model S? Bekijk de tabellen hier!