Tesla-accu’s gaan technisch gezien 300.000 tot 500.000 mijl en 1.500 cycli mee. Dat komt neer op 500.000 tot 800.000 kilometer.
Een gemiddelde auto rijdt ongeveer 13.000 kilometer per jaar. Dit betekent dat de accu van een Tesla pas na 38 tot 62 jaar vervangen hoeft te worden.
Dit zijn uiteraard gemiddelden. Veel Tesla’s worden zakelijk gebruikt. Auto’s op naam van een bedrijf worden gemiddeld 20.000 kilometer per jaar gebruikt. In 2020 was het iets minder met 16.900 kilometer gemiddeld, maar toen waren veel bedrijven dicht door corona, waardoor er zakelijk gezien 26% minder werd gereden.
Toch zijn er twee punten die we graag willen benoemen:
- Een accu kan eerder kapot gaan
- Een accu slijt vanaf dag 1
Een accu kan eerder kapot gaan
Het is leuk dat Elon Musk beweert dat een accu 300.000 tot 500.000 mijl meegaat, maar een accu kan natuurlijk eerder kapot gaan. Heeft een accu binnen acht jaar na aankoop of bij de eerste 240.000 kilometer (wat het eerste van toepassing is) minder dan 70% batterijcapaciteit of is de accu stuk? Dan wordt de accu kosteloos vervangen. Anders moet je betalen voor een nieuwe accu en dat kost al snel 12.000 tot 20.000 euro. Reparatie of vervanging van een accu kun je laten uitvoeren bij een Tesla Service Center.
Een accu slijt vanaf dag 1
Houd er rekening mee dat een accu vanaf dag één slijt en dat de batterijcapaciteit doorlopend afneemt. Dit gaat om niet meer dan een of twee procent per jaar. Stel, je hebt 100.000 kilometer gereden, dan kun je niet meer zo ver komen op een volle accu dan toen je de auto net nieuw had. Een klein beetje degradatie is niet erg en hoort erbij. Het betekent niet dat je auto stuk is. Maar kon je vroeger 400 kilometer rijden op een volle accu en nu – met dezelfde omstandigheden – slechts 200 kilometer? Dan is er mogelijk sprake van extreme degradatie en dan is het slim om even de accu te testen bij een Service Center van Tesla.