Tesla wil nieuwe auto’s zonder radar leveren. Dit betekent dat alleen de camera’s worden gebruikt voor Autopilot, Full-Self Driving en andere veiligheidsfuncties. De Amerikaanse autofabrikant noemt het systeem waarbij alleen camera’s gebruikt worden ‘Tesla Vision’.

Tesla kondigde het nieuwe ‘Tesla Vision’ in mei 2021 aan. De Model 3 en de Model Y zijn de eerste modellen zonder radar. In de toekomst stappen alle andere modellen ook over.
In het begin kennen auto’s zonder radar wel enkele beperkingen. Zo is de maximumsnelheid van Autosteer – waarbij de auto zelfstandig stuurt – 120 kilometer per uur. Ook zal er sprake zijn van een grotere volgafstand. Smart Summon en Emergency Lane Departure Avoidance werken in het begin mogelijk nog niet. Tesla kennende zullen deze beperkingen na een paar maanden verdwijnen. Dit zagen we bijvoorbeeld ook toen eind 2020 de eerste Tesla’s met Chinese accu’s werden geïntroduceerd in Nederland. De eerste paar maanden was snel opladen nog niet mogelijk, maar dankzij over-the-air-updates ging het laden steeds sneller.
Benieuwd hoe dit werkt? Hieronder zie je hoe Tesla camerabeelden gebruikt om een 3D-reconstructie van de omgeving te maken.
Het is een logische stap van Tesla om veel meer te leunen op camerabeelden. Radar is namelijk beperkend. Radar ziet iets of niets, maar kan het object niet definiëren en ziet ook geen kleuren. Kortom, een radar werkt niet zoals hoe onze ogen werken. Tegelijkertijd worden sensoren en camera’s steeds beter. Camera’s en computersystemen werken nauw samen om beter begrijpend te kijken en situaties goed in te schatten.