Wat kost het opladen van een Tesla?

Een Tesla Model 3 heeft een accucapaciteit van 55 tot 75 kWh. Als je thuis oplaadt, dan is de gemiddelde prijs per kWh ongeveer 0,22 euro. Dit betekent dat een ‘volle tank’ ongeveer 12 tot 16,50 euro kost.

Een elektrische auto met een volle tank komt natuurlijk minder ver dan een normale auto. Toch is rijden op stroom wel veel voordeliger dan rijden op diesel of benzine. De zuinige Hyundai Ioniq rijdt namelijk 1 op 25 en verbruikt iedere honderd kilometer vier liter. Bij 1,60 euro per liter is het verbruik dus 6,40 per 100 kilometer. Een Ioniq komt met 12 euro benzine dus niet verder dan 200 kilometer, terwijl de Tesla Model 3 SR+ een werkelijk bereik heeft van 290 tot 330 kilometer op een volle tank. Alleen kijkend naar brandstof is een elektrische auto gemiddeld twee keer zo goedkoop als een benzineauto. En dan hebben we wegenbelasting en onderhoud nog niet meegerekend.

Overigens weten we nog niet wat de toekomst brengt. De prijs van energie is van 2010 tot 2020 met veertien procent gestegen. De brandstofprijzen zijn echter gelijk gebleven. Aan de andere kant is de verwachting dat accu’s in de toekomst steeds efficiënter worden. Het bereik per kWh zal dus toenemen, wat de prijsstijging van energie tenietdoet.

Tips bij thuis opladen

Heb je een dubbele meter? Kies er dan voor om je auto ‘s nachts op te laden. Je betaalt dan een paar cent minder per kWh. In de app van Tesla kun je instellen dat je alleen ‘s nachts wilt opladen. Een ander voordeel is dat je stroomnetwerk niet snel overbelast is en je dus geen load balancing nodig hebt.

Een andere bespaartip: koop zonnepanelen. Binnen vijf jaar heb je de kosten weer terugverdiend en kun je thuis ‘gratis’ opladen. Lees hoeveel je zonnepanelen je nodig hebt om een Tesla op te laden.

Opladen bij snellaadstations is duur…

Kun je niet thuis opladen? Dan kan elektrisch opladen duurder zijn dan rijden op benzine. Zo betaal je bij FastNed 0,59 euro per kWh en kost een volle tank (in het geval van een Model 3 SR+) geen 12 euro, maar 32,45 euro. Als je een Hyundai Ioniq PHEV voor 32,45 euro voltankt, dan kom je daarmee verder dan de Model SR+.

…behalve bij Tesla’s eigen superchargers

Gelukkig is er in het geval van Tesla een goedkoop alternatief: het eigen superchargernetwerk van Tesla. Op dit moment zijn er circa 2.000 supercharger stations in Europa met meer dan 17.500 superchargers. Je betaalt op dit moment 0,22 euro per kWh bij Tesla en dat is veel minder dan bij andere snellaadstations als Ionity en FastNed.

Maak voor jezelf een rekensom

Uiteindelijk moet je voor jezelf een rekensom maken. Hoe vaak laad ik thuis? En hoe vaak onderweg? Laad je misschien ook nog (kosteloos) op het werk? Zo weet je precies wat elektrisch rijden jou kost.