Zijn de accu’s van Tesla kobaltvrij?

Ja en nee. Tesla’s die voor oktober 2020 zijn geleverd in Nederland hebben accu’s met een klein percentage kobalt. De nieuwe Model 3 SR+ auto’s komen uit China en daar worden kobaltvrije batterijen geproduceerd.

Sinds 2020 koopt Tesla kobaltvrije accu’s in bij de Chinese batterijbouwer CATL. Deze batterijbouwer heeft veel ervaring met zogenoemde LFP-accu’s. LFP-cellen (lithium-ijzerfosfaat) bevatten geen kobalt en hierdoor is de nieuwe accu goedkoper om te produceren. Zo schijnen de productiekosten met ongeveer 25% af te nemen. Hierdoor bespaart Tesla ruwweg 3.000 euro per auto.

Oudere Tesla’s hebben batterijen met NCA-cellen (nikkel-kobalt-aluminium). Wel is de energiedichtheid van LFP-cellen de helft van die van NCA-batterijen. Dit betekent dat Chinese Model 3’s ongeveer 100 kilo zwaarder zijn. Het voordeel van een auto met een LFP-accu is dat deze tot 100 procent opgeladen kan worden.

Op het moment van schrijven (oktober 2020) gaan de eerste Chinese Tesla Model 3 SR+’s naar Nederland toe. De eerste exemplaren (die in november en december worden geleverd) zijn nog niet vernieuwd en hebben dus nog geen chrome delete, warmtepomp en nieuwe Aero-velgen. Wel krijgen kopers 2.000 euro korting, zoals te zien is op de onderstaande factuur. Controleer hier of jij een Chinees of Amerikaans model hebt.

Eind 2020 is de Model 3 SR+ 2.000 euro goedkoper, omdat kopers nog geen vernieuwd model krijgen.

Waarom is kobalt zo slecht?

Het is goed nieuws dat Tesla overstapt op kobaltvrije accu’s. Een deel van het kobalt (ongeveer 20 procent) wordt gewonnen in kleine mijnen met slechte werkomstandigheden. Zo komt er veel kinderarbeid voor en verdienen werknemers een schamel loon. Overigens gaat slechts een klein deel van het kobalt naar elektrische auto’s. Negen procent van het gewonnen kobalt wordt gebruikt voor de productie van accupakketten van auto’s. Het overgrote deel gaat naar de productie van accu’s en batterijen voor andere toepassingen, de luchtvaart en de medische industrie.

Kobalt

Groot verschil in kobaltgebruik

Overigens verschilt het kobaltgebruik per automerk. De eerste Volkswagen ID.3’s hebben een accu die voor 12 tot 14 procent uit kobalt bestaat (maar Volkswagen wil dit percentage de komende jaren flink verlagen), terwijl het percentage kobalt in Amerikaanse Model 3’s ongeveer 2,8 procent is. Vroeger lag het percentage kobalt veel hoger. Kortom, de meeste Tesla’s zijn inmiddels al kobaltarm.