Zijn verzonken deurgrepen echt gevaarlijk?

Alle Tesla-modellen hebben verzonken portiergrepen. Dit komt de aerodynamica van de auto’s ten goede. Ook zien deze deurgrepen er goed uit.

Toch is er al langer kritiek op de verzonken deurgrepen. Je merkt dit waarschijnlijk als iemand wil meerijden en niet precies weet hoe de deur open gaat. Zijn de verzonken deurgrepen een gevalletje ‘over-engineering’? Max Kanat-Alexander (auteur van het boek Code Simplicity: The Fundamentals of Software) schrijft hierover: “als het ontwerp dingen complexer in plaats van simpeler maakt, dan is er sprake van over-engineering.” Er is dan een handleiding of uitleg nodig om te begrijpen hoe iets werkt. Vandaar dat we op Tesla360.nl een artikel hebben geschreven over hoe de deurgrepen werken.

Gebruiksgemak is natuurlijk van belang, maar veiligheid van passagiers is nog belangrijker. In 2019 vloog een Tesla in brand en kwamen de portiergrepen niet tevoorschijn. Het slachtoffer kon hierdoor niet bevrijd worden, kreeg teveel rook binnen en overleed ter plaatse. Daarnaast zijn er verhalen bekend van nagels of vingers die vast komen te zitten tussen de deurhendel en het portier. En stel, een bestuurder krijgt een hartstilstand in zijn auto, dan is het portier niet van de buitenkant te openen. Zijn verzonken deurgrepen gevaarlijk?

Een antwoord op deze laatste vraag kunnen wij je helaas niet geven. Er zijn namelijk argumenten voor en tegen het automatisch vergrendelen van deurhendels. Een argument voor automatisch vergrendelen is dat andere mensen niet plotseling in je auto kunnen komen, bijvoorbeeld tijdens een verkeersruzie. Als bestuurder heb je controle over wie wel en niet in je auto kan. Daarnaast is Tesla daarin niet uniek: vrijwel alle moderne auto’s vergrendelen automatisch tijdens het wegrijden.

Is er sprake van een botsing en klappen de airbags uit? Dan worden de deurgrepen automatisch geopend en kunnen hulpverleners makkelijk in de auto. En wil je zelf de auto verlaten? Dan is het belangrijk om te weten hoe je een Tesla-deur vanaf binnen opent. Er zijn namelijk twee manieren om een deur te openen. Is er geen stroom, dan nog kunnen de deuren automatisch geopend worden. Hoe dit moet, zie je hieronder. Het is belangrijk om deze informatie vooraf te delen met passagiers, zodat iedereen in een noodsituatie precies weet wat er gedaan moet worden.

In het zeldzame geval dat een deur echt niet opent, bijv. omdat het portier vast zit, kun je een noodhamer gebruiken om de ruit in te tikken. Zorg daarom altijd voor de aanwezigheid van een noodhamer in de auto. Leg deze hamer op een plek waar je makkelijk bij kan, bijv. in het linkerdeurvlak.

De verzonken deurgrepen zijn niet per definitie gevaarlijk of ongevaarlijk. Dit hangt af van de situatie. Wel is een verzonken deurgreep minder gebruiksvriendelijk dan een standaard deurgreep.